Verrassende verhalen, gedichten en andere teksten vanuit een gay perspectief


Forumindex  • Verhalen, gedichten en andere teksten  • De Huiskamer
 
Registreren
 
 
 

Verrassende verhalen, gedichten en andere teksten vanuit een gay perspectief

Een vakantiehuis boeken ...


Welkom en wat je verder wilt laten weten

Plaats een reactie

Bericht Een vakantiehuis boeken ... door Marko » maandag 28 augustus 2017 13:05

VakantiehuisBoeken_Aug2017.pdf
Tekst als PDF
(79.31 KiB) 10 keer gedownload



Een vakantiehuis boeken ...


Op zich is een vakantiehuis een goede keuze – vaak goedkoper dan een camping, caravan, camper, een enkele keer met meer service dan in een vijf sterren hotel, meestal een perfecte middenweg tussen jezelf wat luxe gunnen en tegelijk niet te veel geld kwijt zijn aan het onderkomen. Totdat je op internet gaat zoeken en duizelig wordt van het aanbod.

Tijd voor een klein, vergelijkend warenonderzoek, dat toch 95 procent van het aanbod afdekt. Op een mooie, zomerse zaterdagmiddag verdwijnen de woorden ‘vakantiehuis Begovo Razdolje’ in een zoekmachine. De eerste pagina bestaat voor een groot deel uit betaalde resultaten. In dit geval is dat niet zo erg. Het zijn allemaal sites, die toch al op de lijst stonden voor een verkenning. De verschillen laten zien hoe er voor en achter de schermen wordt gekeken naar vakantiehuizen en de conclusie op het einde zal voor sommigen een verrassing zijn.


De sites

Booking.com, Airbnb, Tripadvisor, Belvilla, HomeAway, Natuurhuisje, Micazu, Novasol, Interhome, TuiVillas, Vakantiehuis-Frankrijk en Eurocottage zijn bezocht. Hier staan ze op volgorde van populariteit in Nederland, maar dat zegt niets over transparante werkwijzen en gebruiksvriendelijkheid voor gasten en aanbieders van vakantiehuizen.


Kijk voorbij de naam

De genoemde sites zijn in de meeste gevallen merknamen. In de afgelopen vijfentwintig jaar is de hele reiswereld meerdere keren op zijn kop gezet. Eerst door middel van online boeken in plaats van bij een reisbureau, later door de opkomst van nieuwe bedrijven en het overnemen van concurrenten.
Booking.com? Hoort bij de Priceline Group.
TuiVillas? Dit valt onder Atraveo en dat is een dochter van TUI, waarin de particuliere verhuur is ondergebracht.
HomeAway? Tegenwoordig onderdeel van Expedia.
BelVilla? Een merk van de @Leisure Holding.
Novasol? Gekocht door Wyndham.
Tripadvisor? Tegenwoordig weer zelfstandig en beursgenoteerd.
Interhome? Onderdeel van de Zwitserse Migros-Holding.
Airbnb? Nu nog in privébezit, maar wel met een forse investering van Google/Alphabet.
Alleen Natuurhuisje, Micazu, Eurocottage en Vakantiehuis-Frankrijk zijn Nederlandse bedrijven, die zich op vakantiehuizen hebben gespecialiseerd.
Het is wel handig om dit te weten. Zo kun je snel herleiden op welke sites huizen zijn te vinden en de zoektocht flink beperken, omdat die andere site toch onder hetzelfde bedrijf valt of het doorgeplaatst aanbod betreft.


Filters

Al deze boekingssites hebben twee soorten filters om in het eindeloze aanbod toch iets naar jouw smaak te vinden. Het inloopfilter vraagt overal naar dezelfde gegevens. Een land, regio, plaats, dorp, stad of de naam danwel het nummer van een accommodatie. Daarna is er een keuze voor een aankomstdatum. Dit is de datum waarop je op reis gaat of ter plekke aan wilt komen. Boek niet te ver vooruit, want de kalenders op de sites zijn tegenwoordig allemaal per maand – voor een jaar vooruit mag je twaalf keer klikken of tikken. Sommige sites vragen naar een vertrekdatum, andere naar hoe lang je wilt blijven. De vierde in de reeks is het aantal personen. Waarbij je beter niet met een groep op reis kunt gaan, want bij veel sites moet je klikken om het goede aantal op te geven in plaats van een getal intypen.

Op zich is deze stap heel logisch. Dit zijn de basisgegevens om te gaan zoeken. Toch loont het om niet direct alles in te vullen, maar eerst verder rond te neuzen op een site, zodat je een idee krijgt, hoe het werkt. Want er zijn sites, die bij een gerichte zoekopdracht een hogere prijs laten zien, dan bij een minder specifieke zoekopdracht. Andere sites beperken het aanbod op basis van het aantal personen.

Bij het tweede filter wordt al veel duidelijker wat belangrijk is – niet voor jou, maar voor het bedrijf achter de site. BelVilla richt zich duidelijk op de Nederlandse markt: de beschikbaarheid van fietsen is een selectiecriterium. Sites, die vanuit de Verenigde Staten Europa proberen te veroveren, bieden hier altijd een selectie naar het aantal badkamers. Airbnb onderscheidt zich weer met een filter op een laptopvriendelijke werkplek, terwijl Booking.com verschil aanbiedt tussen de zakelijke en de particuliere gebruiker. Micazu springt op dit onderdeel er enorm positief uit. Als enige site biedt Micazu een filter aan op elk denkbaar kenmerk van een accommodatie. Dat maakt het zoeken een stuk makkelijker.


Resultaten

Als je via de tweede set filters zoekt, verwacht je een resultaat volgens jouw selectie. Dit is slechts bij weinig sites het geval. TuiVillas, Interhome en Micazu respecteren jouw wensen en geven alleen huizen terug, die voldoen aan de opgegeven criteria. Bij alle andere sites is de lijst met overgebleven huizen ‘zo ongeveer’. Novasol maakt het helemaal bont, door met een huis op vele uren rijden van het gezochte dorp aan te komen. Desondanks zitten de grootste afwijkingen bij Booking.com, HomeAway, Tripadvisor en Airbnb. Deze vier sites lijken de resultaten op zo’n volgorde te presenteren, dat de huizen, waar zij het meeste aan verdienen, bovenaan staan.


Locatie en kaart

Met uitzondering van Vakantiehuis-Frankrijk maken alle sites gebruik van Google Maps om een huis op de kaart weer te geven. Dat is soms behoorlijk irritant. Google heeft van zijn Maps niet voor niets een zware en een lichte versie in omloop gebracht. Zodra de kaart in beeld komt of zou moeten komen, worden pagina’s traag en in een enkel geval lopen ze zelfs vast. Waarom geen enkele site gebruik maakt van het veel snellere Bing Maps is niet duidelijk.
Een aantal sites zetten de kaart rechts in het scherm en bieden de mogelijkheid om te zoeken terwijl je de kaart verschuift. Zet deze optie uit en je kunt op je normale snelheid verder. Het merendeel van de sites geeft het exacte adres van een vakantiehuis pas vrij na een boeking en deze aanpak maakt het weergeven van een kaart eigenlijk totaal overbodig. Alleen Micazu en Interhome geven de exacte locatie van het huis al prijs, voordat er wordt geboekt, bij Booking.com hangt het af van de accommodatie.


Extra kosten

Hier vallen met name Natuurhuisje en Micazu negatief op. Op deze sites zijn er simpelweg te veel huizen met een hoog aantal bijkomende kosten, waardoor de huurprijs fors kan oplopen. Het lijkt erop, dat de eigenaren zijn gemuteerd in boekhouders en voor elk dingetje iets willen rekenen. Het positieve eraan: Deze extra kosten gaan wel naar de eigenaar en dat is weliswaar jammer, omdat het de vakantie duurder maakt, maar pas echt geld weggooien doe je bij boeken via Airbnb en HomeAway. Deze twee bedrijven presteren het om ‘servicekosten’ in rekening te brengen en die zijn fors. De getoonde prijzen worden met meer dan de vermelde percentages (zes tot twaalf procent) verhoogd. Bij het doortesten van verschillende, willekeurig gekozen accommodaties kwamen deze servicekosten nergens onder de acht procent uit en gingen eerder richting de vijftien procent. In hoeverre deze werkwijze voldoet aan de Europese Richtlijn inzake transparante prijzen in de reisbranche, is hoogst discutabel en beslist nieuwe jurisprudentie waard. Welke service met deze kosten wordt afgedekt, is nog onduidelijker. Het lijkt eerder op een methode om de basisprijzen kunstmatig laag te houden, zodat deze sites in zoekmachines veel goedkoper lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Over de servicekosten wordt bij HomeAway overigens wel BTW berekend.
Booking.com en TuiVillas vallen weer op een andere manier negatief op. Afhankelijk van de gekozen betaalmethode worden er toeslagen berekend.


Betalen

Via Micazu en Vakantiehuis-Frankrijk betaal je direct aan de eigenaar, waardoor de betalingsvoorwaarden per huis verschillen. Natuurhuisje hanteerde dit principe ook, maar is bezig over te stappen op een betaalservice met slechte condities voor gast en verhuurder.
Het overgrote deel van de overgebleven sites hanteert betalingsvoorwaarden uit lang vervlogen tijden. Het principe van aanbetalingen (30 procent of meer) en het volledige bedrag zes weken voor aankomst overmaken, stamt nog uit de tijd, dat rekeningen met de hand werden getypt en internationale betalingen tot twee weken onderweg waren. Al begint het langzaam aan wel door te dringen, dat hoge aanbetalingen eerder leiden tot het uitblijven van boekingen. Bij sites, die eigenlijk reisorganisaties zijn en aangesloten bij Anvr en SGR, betaal je via Ideal aan de organisatie. Of per machtiging of bankoverschrijving.

Meer leugens verspreidt Tripadvisor. Op die site duikt een tekst op ‘Betaal nooit voor je vakantiewoning via rechtstreekse overboeking.’ Nee, natuurlijk niet – iedereen kiest liever voor een dure betalingsroute via deze bemiddelaar, die de namen van de eigenaren op criminele wijze afkort en elk direct contact probeert onmogelijk te maken.
Uit zo’n opmerking blijkt wel hoe dramatisch slecht de Amerikaanse bemiddelaars in eigen land bekend staan, hoe weinig ze weten van de mogelijkheden om huizen vooraf te checken en nog minder van het betalingsverkeer in Europa. Binnen de EU worden de IBAN-rekeningnummers gebruikt en zijn internationale bankoverschrijvingen net zo snel als overboekingen in eigen land. Deze manier van betalen is verreweg het goedkoopste – voor de gast en voor de verhuurder of eigenaar.
Eerlijk is eerlijk, een vakantiehuis in Nigeria zou ik helemaal niet per bank betalen, maar ter plaatse contant aan de echte eigenaar en in ieder geval niet via een site, die probeert de gasten angst aan te jagen met hulp van misleidende teksten. Want met een angstig gevoel ga je niet ontspannen op vakantie.


Anders zoeken

Booking.com biedt onderaan de mogelijkheid te zoeken op type accommodatie en een thema. In beide gevallen gaat het om een indeling van het aanbod in plaats van interesse.
Airbnb biedt onder de koppen ‘ervaringen’ en ‘plekken’ speciale diensten en interessante plaatsen aan, op basis van wat je wilt doen of beleven. Alleen werkt de zoek- en filterfunctie matig.
TuiVillas heeft heel klein een tekst ‘inspiratie’ boven aan de pagina staan. Hierachter staan de meest aanbevolen huizen, duidelijk gesorteerd op ligging en prijs.
Interhome’s vakantieideeën geven, nadat je de opdringerige oproep voor een nieuwsbrief hebt weggeklikt, een verdeling naar locatie (chalet in de bergen), doelgroep (gezin) of budget (goedkope vakantiehuizen). Pas bij verder doorklikken wordt het allemaal wat overzichtelijker/
Novasol kent ‘categorieën’, gelukkig wel in de balk bovenaan, die inderdaad niet meer zijn dan een grove indeling van het aanbod. Waarbij je je mag afvragen of de vermelding ‘internet’ niet beter kan worden veranderd in ‘geen internet’.
Ook Belvilla doet aan inspiratie. Letterlijk, want op de site staan mini-blogs waarom je ergens heen zou gaan, maar geen verdere filters naar voorkeuren of doelgroep.
Tripadvisor heeft geen mogelijkheid om het aanbod op een andere manier te doorzoeken. Dat is een opvallend manco voor een site, die leeft van de individuele ervaringen van reizigers.
Eurocottage hanteert onderaan een grove indeling van het aanbod, bijvoorbeeld ‘Vakantiehuis met hond’. Wat weer de gedachte oproept, dat je tijdens je vakantie op de hond van de afwezige eigenaar mag passen.
Vakantiehuis-Frankrijk komt met een lange pagina, vol met blokken voor regio’s of soort huis en in de tekst zitten de andere, standaard opties verstopt, waardoor het overzicht verloren gaat.
Natuurhuisje heeft vrij prominent thema’s op de voorpagina staan, maar hier gaat het om een verdere onderverdeling van het aanbod naar soort omgeving. Wel handig, als je op zoek bent naar een boomgaard om je vakantie door te brengen.
Micazu tenslotte heeft – opnieuw onderaan – een pagina vol met thema’s, ingedeeld naar wat je wilt doen of naar doelgroep of naar tijdvak.

Samengevat is het lastig tot onmogelijk om niet op plaats en datum te zoeken. Een voorbeeld: Het selectiecriterium ‘gay-friendly’ ontbreekt overal. Juist zo’n etiket maakt het voor deze doelgroep makkelijker om te boeken – geen biecht, geen vragen, gewoon ergens welkom zijn zonder rekening te hoeven houden met hysterische gastvrouwen of eigenaren, die als door een wesp gestoken reageren op een gezin met twee papa’s of twee mama’s.
Elke site lijkt zich teveel op dezelfde doelgroep – familie doorsnee – te richten en de aanbieders schijnen zich niet te realiseren voor welke andere doelgroepen vakantiehuizen nog veel aantrekkelijker zouden zijn. In elk opzicht een omissie.


Hieronder de opvallende zaken per stap van zoeken naar boeken.


Eerste selectie

De zoekterm ‘vakantiehuis Begovo Razdolje’ is bewust gekozen. Het hoogst gelegen bergdorp van Kroatië heeft alleen een beperkt aantal particuliere accommodaties voor toeristen en dat is ideaal om de verschillen tussen de sites boven tafel te krijgen. Op de sites zelf is eerst gezocht zonder datum, maar op plaats en voor twee personen.

Airbnb is een ramp om te zoeken, omdat de site reageert op elke tik of toetsaanslag. Pas als de vinkjes op de kaart uitstaan, gaat het beter. Op deze site staan alle verhuurbare huizen in Begovo Razdolje.

Booking.com geeft drie huizen, gevolgd door 42 andere ‘in de buurt’. In die vervolglijst staan minstens twee huizen uit het bergdorp, die opeens zijn verhuisd binnen de gemeente. Hier heeft iemand plaats- en gemeentenaam verwisseld.

TuiVillas en Interhome houden het in eerste instantie op 1 huis, bij zoeken zonder rekening te houden met het aantal personen komt er een tweede huis bij, waarbij Interhome zonder vertrekdatum niets vindt.

HomeAway heeft geen aanbod in dit dorp en zet niet het huis, dat het dichtst in de buurt ligt bovenaan, maar een huis op het eiland Krk, zo’n zestig kilometer verderop.

Belvilla maakt het zoeken graag moeilijker door alleen op land en regio te zoeken, waardoor er eerst 180 huizen worden gevonden en pas na een vinkje op ‘in de bergen’ blijven er vier over.

Ook Novasol strooit graag zand in de ogen. Binnen Kroatië kan verder worden gezocht op provincie en plaats, behalve hier – je moet maar net weten, dat het bergdorp in de regio Gorski Kotar ligt. Overigens zijn de Plitvice Meren bij Novasol verhuisd vanuit de provincies Lika-Senj en Karlovac naar de kustregio Kvarner Baai. Wellicht helpt een cursus topografie voor beginners de medewerkers van dit bedrijf bij het eenduidig indelen van hun aanbod. Pas na het aanpassen van de zoekopdracht, zonder datum en met de beperking ‘vakantiehuis’ komt op pagina vier een huis in het gewenste dorp langs.

Tripadvisor tenslotte meldt 29 huizen te hebben gevonden, maar het is er één in het dorp en de rest op maximaal vijftien kilometer afstand.

De overige sites hebben geen aanbod in dit bergdorp. Daarvoor in de plaats is gezocht naar een vakantiehuis aan de kust van Bretagne.

Natuurhuisje heeft wat meer tijd nodig om zonder vertrekdatum iets te vinden voor twee personen en met de beperking ‘aan zee’ komen er twee huizen tevoorschijnen, die binnen een kilometer van de kust liggen in Ploudalmézeau en Saint-Nic.

Op Vakantiehuis-Frankrijk werkt het zoeken op regio niet op de homepage, wel op latere pagina’s. In Le Pouldu en Plouha zijn de huisjes echt dichtbij de zee, de rest ligt op meer dan twintig kilomter van de kust.

Micazu biedt in Bretagne negen, sorry acht huizen, waarvan er één twee onderkomens biedt en allemaal zijn ze meer in het binnenland.

Eurocottage biedt 255 huizen aan in Bretagne en na een beperking op de ligging aan zee of aan een meer blijven er 45 over. Een blik op de kaart maakt duidelijk, dat er ongeveer 22 huizen echt dicht aan zee liggen en allemaal aan de zuidkust van Bretagne.


Een huis kiezen

In Begovo Razdolje komt het huis ‘Razdolje’ van de familie Matovinović op meerdere sites terug. De site croatia.hr van het Kroatisch Nationaal Bureau voor Toerisme biedt een controlemogelijkheid of dit huis legaal verhuurd wordt. Op deze site gaat de route via ‘nuttige informatie’ en ‘waar kan je verblijven’ naar een zoekpagina, waar je onder de kaart de regio en de gemeente kunt kiezen. Hier staat ‘Kuća za odmor ‘Villa Razdolje’ van Mirjana Sabljar Matovinović met 8 bedden en 4 sterren te boek. Mirjana heeft een vergunning!
Ook in andere landen, waar een vergunning nodig is om te verhuren, bestaan dit soort online databanken en een goed alternatief zijn vaak de websites van de plaatselijke toeristendiensten. Deze geven ook de namen en adressen van verhuurders met een vergunning.

Voor de topweek van 2018, die loopt van zaterdag 28 juli tot zaterdag 4 augustus, vraagt Booking.com voor dit huis € 2832 inclusief eindschoonmaak en plus 400 borg en een aanbetaling van 30 procent . Bij annuleren binnen zeven weken voor aankomst geen restitutie. Verder een kans op meer bijkomende kosten, het BelVilla logo erbij en een engelstalige beschrijving. Volgens Booking.com is er geen internet. Het huis heet hier ‘Holiday home Matovinovic’ en ‘is meestal niet beschikbaar op onze site. Reserveer snel voor het uitverkocht is!’ plus bij de knop boeken ‘Geen reserveringskosten of creditcardtoeslagen! Prijzen bepaald door de accommodatie.’ en ook nog ‘Bingo! Dit is de laagste prijs die u heeft gezien in Mrkopalj voor uw data! ’ Een aantal van deze beweringen liggen ver buiten de werkelijkheid, maar daarover verderop meer in dit heerlijk subjectieve vergelijkend onderzoek.

HomeAway heeft zo’n zware site, dat de browser verongelukt. Pas bij poging vier en nadat het vinkje ‘zoeken op de kaart’ is uitgezet, lukt het om verder te komen dan een zwart scherm met ‘voer data in voor een gedetailleerde prijs’. Wat je er allemaal niet voor over moet hebben om een site te testen! De advertenties van de concurrenten maken HomeAway wel leuker. Kras Stervakanties groet je! Er is geen aanbod in het gevraagde bergdorp en daarom het dichtstbijzijnde huis uitgezocht, dat een hele mooie naam heeft: ‘Landelijk Verblijf in de buurt van Crikvenica & Fuzine - 30 minuten naar het strand - bespaar € 200 / week!’ Net zo indrukwekkend is deze zin in de informatie over de woning: ‘Eenvoudige overdracht van Rijeka, Zagreb, Pula, Trieste & Ljubljana Luchthavens.’ Heerlijk, die automatische vertalingen en verkeerd gespelde plaatsnamen. Voor een leek minder duidelijk, maar ook de omschrijving ‘Cottage in Općina Delnice’ klopt niet, want volgens de kaart en de foto’s ligt dit huis vlakbij het stuwmeer van Lokve. Aangezien de eigenaar hier slechts ‘Al’ heet, valt niet eenvoudig te controleren of dit huis legaal wordt verhuurd. De foto’s bieden uitkomst en via de toeristendienst van de gemeente Lokve blijkt het om het weekendhuis van Jelena Užila Sučić te gaan, met telefoonnummers en mailadres erbij. De prijzen zijn wel duidelijk. In het hoogseizoen € 795 per week plus € 2 per dag voor internet en € 7 per dag voor een huisdier.

Novasol heeft een ander huis in Begovo Razdolje in het aanbod. Een relatief klein huis voor vijf personen, dat in de duurste weken van 2018 slechts € 699 kost, zonder bijkomende kosten. Behalve een bijdrage aan het calamiteitenfonds van twee euro in een drie keer zo kleine lettergrootte als de rest – met recht de bekende kleine lettertjes. Naast een beschrijving en de lijst met faciliteiten, geeft Novasol ook een plattegrond van het huis. Op basis van de foto’s en de toeristendienst van de gemeente, gaat het om weekendhuis ‘Lea’ van Aleksandra Krpan. Onder deze namen komt het huis ook elders terug.

TuiVillas geeft voor dezelfde week in de zomer van 2018 een huurprijs van € 1935 voor het huis ‘Razdolje’ met eventueel € 15 verwarmingskosten per dag en zeker een borg van € 300. Inbegrepen zijn babybedje, handdoeken / beddengoed, eindschoonmaak, toeristenbelasting, annuleringsverzekering en draadloos internet. Een welkome optie van deze site is de mogelijkheid om de beschrijving als PDF te ontvangen. Opvallend is de keurige toevoeging ‘Gecontroleerde aanbieder – Dit vakantiehuis wordt u aangeboden namens Interhome AG, reisorganisatie uit Glattbrugg (Zwitserland), partner sinds 2001. De huurprijs/reissom wordt rechtstreeks aan de aanbieder van de vakantieaccommodatie betaald. De klantenbetalingen zijn verzekerd bij Zurich Versicherung AG (Zwitserland). U ontvangt een bewijs van de garantie bij de boeking.’ De beschrijving is een lastig te lezen blok tekst, waarbij de dubbele borg voor groepen jongeren nog het minst technisch is. Gelukkig hebben we de 33 foto’s nog.

Interhome komt, hoe verrassend na de voorafgaande site, met exact dezelfde beschrijving en prijzen als TuiVillas. Het enige verschil zit in een aparte bijdrage voor het calamiteitenfonds. Wel aardig is de beschrijving van het dorp, met een kleine fout. Van het dorp naar Rijeka-Centrum is iets boven de 45 km in plaats van de vermelde 59 km.

Tripadvisor probeert je van slag te brengen met teksten als ‘Zorg ervoor dat andere reizigers niet jouw favoriete vakantiewoning in de omgeving van Begovo Razdolje boeken. Je bent zo dicht bij het vastleggen van de perfecte vakantiewoning. Boek vandaag nog.’ In elk geval biedt deze site weer een ander huis aan in het inmiddels beruchte bergdorp met 48 inwoners en een gesloten hotel. Kuća Bor van eigenaresse Marija B is een appartement voor 4 personen. Waardoor het lijkt alsof de eigenaresse is veroordeeld voor het ombrengen van toeristen. Ter controle direct door naar de toeristendienst (turističke zajednice) van de gemeente, waar duidelijk wordt dat het niet om een appartement gaat, maar om een vakantiehuis en dat is van Marija Boras. Via de toeristendienst kun je haar ook direct benaderen per mail of telefoon. Al is het laatste eerder af te raden, ze is met pensioen en haar generatie spreekt Engels met een vette L. Hoe dan ook, voor drie personen in de week van 28 juli tot 4 augustus 2018 vraagt Tripadvisor € 771.

Bij Belvilla komt het huis van de familie Matovinović weer terug, nu weer zonder internet, maar inclusief toeristenbelasting en eindschoonmaak. De week van eind juli, begin augustus 2018 kost hier € 2768. De beschrijving van het huis is hier ook stukken uitgebreider dan elders en volledig in het Nederlands.

Airbnb heeft een andere structuur. Opnieuw is gekeken naar de topweek van 2018. Villa Razdolje van de familie Matovinović kost hier € 2596 plus € 52 schoonmaakkosten en € 214 servicekosten, totaal € 2862. Kuća Bor van Marija Boras komt op € 390 plus € 60 servicekosten, totaal € 450. Weekendhuis Lea van Aleksandra Rožmanići kost hier € 551 huur, € 31 schoonmaak en € 89 servicekosten, totaal € 671 euro. De beschrijving van deze drie huizen is in het Engels, maar erg summier.

Op Vakantiehuis-Frankrijk en op Micazu staat in Landudal, Bretagne het huis ‘Tin Ton’. De meeste informatie is op Micazu te vinden. De prijsstelling op beide sites is vrijwel gelijk – op Micazu zijn de schoonmaakkosten tien euro meer, wat het vermoeden oproept, dat de presentatie op Vakantiehuis-Frankrijk licht verouderd is.

Natuurhuisje en Eurocottage kennen beide het plaatsje Saint-Nic in Bretagne. Eurocottage biedt een appartement aan, direct aan het strand, maar dit is nog niet te boeken voor 2018. Merkwaardig, want iedereen met een klein beetje ervaring in het toerisme, weet, dat accommodaties tot een jaar vooruit worden geboekt. Natuurhuisje vindt in Saint-Nic een vrijstaand huis met een hekje om de tuin al voldoende natuur. Dit huis kost in de topweek van 2018 € 893 met daarbij nog € 300 borg, € 50 eindschoonmaak en de toeristenbelasting. Graag het water, de stroom en verwarming naar verbruik betalen. Afgerond zal dit huis voor 5 personen op bijna 1000 euro voor deze week uitkomen. Tenminste, als je alles zelf meeneemt. Bedlinnen wordt tegen een meerprijs verhuurd, bad- en keukentextiel niet.


De knop ‘boeken’

Bij Natuurhuisje geldt een boeking tegelijk als het aanmaken van een account voor een volgende boeking, met de optie om elke maand per mail een overzicht te ontvangen. Wel staat hier netjes bij, dat het een reservering betreft, die de verhuurder moet goedkeuren. Verdere betalingsvoorwaarden ontbreken bij dit huis, beter gezegd: heeft Natuurhuisje of de eigenaar weggelaten uit de beschrijving. Kinderen zijn hier tussen de drie en zeventien jaar jong.

Eurocottages hanteert tot en met twaalf jaar als definitie voor een kind. De betalingsvoorwaarden zijn duidelijk: 25 procent van de reissom als aanbetaling, de rest uiterlijk 6 weken voor vertrek per bankoverschrijving, creditcard of iDeal. In de rij voor een plekje op het scherm staan de logo’s van Anvr, SGR, Calamiteitenfonds, Thuiswinkel Waarborg, Ecommerce Europe en Norton met daarbij ‘boek veilig’.

Vakantiehuis-Frankrijk heeft een contactformulier op de website om met de eigenaar alles af te spreken inclusief de talen, die de eigenaar beheerst. Ook hier het aanbod voor een maandelijkse nieuwsbrief plus de keuze of de boeking een reservering of een optie betreft.

Micazu heeft de optie om een vraag aan de verhuurder te stellen. Het boekingsformulier kent huisdieren, baby’s, kinderen en volwassenen vanaf 13 jaar. En een vink voor een nieuwsbrief. Hier is het niet zo duidelijk, dat het een reservering betreft, die de eigenaar eerst moet goedkeuren voordat het een boeking wordt. Daar staat een helder overzicht van de totale prijs tegenover. Geen informatie over de betalingsvoorwaarden bij het gekozen huis ‘Tin Ton’.

TripAdvisor biedt ook de mogelijkheid om een bericht te verzenden, maar vindt boeken veel belangrijker – die knop is veel groter en beter leesbaar. Kuća Bor van Marija B kost € 771 en daarvan is € 232 direct te betalen, het restant uiterlijk 14 dagen voor aankomst. Nadat op de knop ‘boeken’ is gedrukt, veranderen de bedragen in € 771,73 en € 232,53 plus de aankondiging het restbedrag 25 dagen voor vertrek af te schrijven. Betaling is alleen mogelijk via PayPal met daarbij de namen van de bedrijven, die de feitelijke boeking overnemen en de betaling verwerken. Een en ander is afhankelijk van acceptatie door Marija B.

Belvilla verandert de prijs na het activeren van de knop ‘boeken’ van € 2768 naar € 2832,43 plus € 400 borg. Honderd euro is ter plaatse te betalen, de rest via Belvilla, die je en passent nog een paar verzekeringen probeert te verkopen inclusief bangmakerij. Een doorlopende reis- en annuleringsverzekering is veel goedkoper. Ook hier de optie om een account aan te maken om de gegevens van eerdere boekingen te recycleren. De leeftijdsgroep 2-17 jaar is voor Belvilla een kind. Informatie over de betaaltermijnen ontbreekt.

Interhome is prettig ouderwets en beleefd, op z’n Zwitsers. De betaalmethoden zijn Ideal, creditcard of factuur. De informatie over de betalingstermijnen zit in een latere stap. Prettig is hier het ontbreken van accounts en nieuwsbrieven, maar helaas ... verzekeringen zijn wel een optie. De prijs is zoals aangekondigd.

Novasol komt met een rommelig scherm. Creditcard kost € 6,37 euro extra, maar bankoverschrijving of Ideal mogen ook. Hier zijn de betalingsvoorwaarden gunstig. Een aanbetaling van 50 euro en de eindbetaling 6 weken voor aankomst. Gelukkig geen verzekeringen, acconts of nieuwsbrieven.

HomeAway ziet kans om een weekprijs van € 795 plus 2 € per dag om te rekenen naar € 127 per dag voor de zomer van 2018. Daarna knalt de site eruit. Bij een nieuwe poging is de prijs voor de drukste week van 2018 uitgekomen op € 886,96. Dit is de huur van € 795 plus € 91,96 servicekosten. Hier moet je bewust een vink zetten, als je geen reclame van dit bedrijf wilt ontvangen. Betaling uitsluitend per creditcard mogelijk, geen informatie over betaaldata en termijnen. Opeens wordt de naam van de eigenaar anders: Al Linden. Dat klopt niet met de opgave van de toeristendienst in Lokve.

TuiVillas is traditioneel en vooral Duits. Alle informatie staat op de boekingspagina. De borg mag ter plaatse worden betaald, de restitutie bij annuleren staat helder aangegeven (in percentages van de reissom), er wordt niet gejaagd op gegevens voor nieuwsbrieven en/of verzekeringen en wie verder klikt, gaat een bindende overeenkomst aan. De prijs van € 1935 wordt verdeeld in een aanbetaling van € 580,50 en een eindbetaling, een maand voor aankomst, van € 1354,50. Soms kan het leven zo simpel zijn.

Booking.com is tegenstrijdig. Om te boeken is er geen account nodig, daarom volgt een aanmoediging een account aan te maken. Extra opties zijn een taxibus of een huurauto van Rentalcars.com, maar verder geen reclame. Dat belooft men. Alleen directe betaling van het volledige bedrag van € 2832 – inclusief de eindschoonmaak – per creditcard mogelijk en bij dat hoekje moet je toch een vink uitzetten om geen reclame te ontvangen, maar waar is de verdeling in aan- en eindbetaling gebleven?

Over het boeken via Airbnb valt niets te melden. De site wil per se via een piepklein scherm inloggen en gegeven de reeks waarschuwingen (‘betaal alleen via ons’) voor het aanvragen van een reservering, is het wel duidelijk waar het heen gaat. Betaling uitsluitend per CreditCard of PayPal, termijnbetalingen niet mogelijk.


Opvallend

Bij meerdere sites zitten er nog steeds verschillen tussen de geadverteerde prijzen en de daadwerkelijke te betalen bedragen, al is dit al meerdere jaren verboden. Net zo ergerniswekkend is de aankondiging van een aanbetaling en in het feitelijke scherm toch het volledige bedrag te zien om direct te betalen.
Het meest interessant zijn de prijsverschillen bij villa ‘Razdolje’ van de familie Matovinović. Dit huis is via Airbnb het duurst, via BelVilla en Booking.com nog steeds stevig geprijsd en bij Interhome en TuiVillas al n0rmaler geprijsd. Het is een nieuw gebouwde, goede accommodatie voor acht personen, met een zwembad van zes bij vijf meter, in een dorp, waar negen maanden per jaar de huizen verwarmd worden. De echte verklaring voor het forse prijsverschil bij dit huis is via een omweg te vinden. Daarvoor moet je een beetje weten hoe de bemiddelaars werken.


Marktontwikkelingen

Vroeger had een eigenaar van een vakantiehuis weinig mogelijkheden om aan gasten te komen. Een bordje aan de straat hielp, adverteren hielp, maar in toeristische regio’s was men toch aangewezen op de vertegenwoordigers van de reisorganisaties. Deze mannen en vrouwen kwamen op bezoek, inspecteerden het huis, gaven nog tips voor verbeteringen, namen foto’s en gingen met een volledige beschrijving weer weg. De eigenaar had nauwelijks inspraak in de prijs en moest genoegen nemen met de gedicteerde opbrengsten via de reisorganisaties.
Met de opkomst van internet werd het mogelijk om het huis zelf op internet te presenteren en de gasten direct bij je te laten boeken, waardoor een hogere opbrengst mogelijk werd. Dat was als eerste terug te zien in de kwaliteit van de inrichting van de huizen. Er werd geïnvesteerd in de eigen accommodatie. Maar al die eigen sites van vakantiehuizen maakten het zoeken wel moeilijker en dat geeft bemiddelingssites bestaansrecht.
Momenteel draait de markt weer om. De bemiddelaars proberen de eigenaars weer voorwaarden op te leggen – met wisselend resultaat. Het doel is simpel gezegd een zo groot mogelijk deel van de huurprijzen naar zich toe te trekken, waarbij de winstmarge op de bemiddeling zelfs hoger is dan in het pré-internet tijdperk.


De achterkant

Oftewel de vraag hoe een huis wordt opgenomen in het aanbod op de diverse sites en hoe een huis terechtkomt op andere sites.

Novasol heeft de werkwijze transparant op de eigen website staan. Ze bieden kosteloze verhuurbemiddeling, via eigen kantoren in heel Europa, promotie in heel Europa, offline en online, gegarandeerde betaling, van de huurpenningen voorafgaand aan het verblijf (ook bij lastminute annuleringen), betere bezettingsgraad, door internationale vakantiespreiding en persoonlijk advies op maat, tijdens de bezichtiging van uw vakantiehuis. Iets verderop biedt Novasol andere partijen een samenwerking aan: ook derden mogen de huizen bemiddelen, zodat je als gast en eigenaar uiteindelijk niet weet waar het huis online staat. Als gevolg van de persoonlijke benadering van de eigenaar bij aanmelding zijn de vakantiehuizen van Novasol gemiddeld iets duurder, maar daarvoor krijg je als gast en eigenaar wel een aantal zekerheden terug.

Interhome, als dochter van Migros, heeft dezelfde werkwijze, maar betaalt de eigenaren aan het einde van de maand om kosten te drukken.

Belvilla, als merk van @Leisure, hanteert dezelfde aanpak, maar brengt het anders. De werkwijze heeft meer nadruk dan de voor- of nadelen voor beide partijen.

Eurocottage is een typische bemiddelaar met een hybride aanbod. Aan de ene kant maakt dit bedrijf gebruik van de partnerprogramma’s van Interhome, Belvilla, Novasol en TUI en aan de andere kant kunnen particulieren zelf het eigen huis aan het aanbod toevoegen. Het abonnement hiervoor kost vijftig of vijfenzeventig euro per jaar, de commissie per boeking is nul of zeven procent van de netto huurprijs.

TuiVillas lijkt op EuroCottage, maar profiteert mee van een groot en bekend moederbedrijf. Ook hier huizen van professionele partners en aanbod van particulieren, maar de commissie van vijftien procent per boeking is hoog en de eigenaar krijgt pas betaald na aankomst van de gasten.

Natuurhuisje is eveneens een hybride bemiddelaar. Naast aanbod van BelVilla hier een ruim aanbod van particulieren, waarvoor per boeking 10 procent commissie wordt berekend.

Micazu heeft uitsluitend particulier aanbod en biedt daarvoor drie abonnementsvormen. Van € 229 per jaar zonder commissie per boeking via € 99 met 4,5 procent tot een gratis abonnement met negen procent commissie per boeking. Als enige site presenteert Micazu ook de gezichten achter het bedrijf en dat is een heerlijke afwisseling ten opzichte van de andere bedrijven.

Tripadvisor zit in de overgang van een pure beoordelingssite naar een site, waar ook geboekt kan worden. Met flink doorzoeken blijkt de commissie drie procent per boeking te zijn, overige voorwaarden ontbreken.

Booking.com biedt de mogelijkheid om op commissiebasis een accommodatie op de site te zetten. Over de hoogte hiervan wordt vooraf geen informatie gegeven.

HomeAway is ook bezig met de omslag van (dure) abonnementen naar drie procent commissie, maar betaalt de huiseigenaren pas na aankomst van de gasten en brengt ook de kosten van creditcardbetalingen in rekening.

Vakantiehuis-Frankrijk biedt een abonnement van 117 euro per jaar of vraagt een commissie per boeking, twaalf procent inclusief BTW.

Airbnb houdt het bij drie procent commissie per boeking en betaalt de verhuurder pas na aankomst van de gasten. Maar in principe is dit bedrijf gericht op het verhuren van kamers in een gebouw en niet op de verhuur van complete gebouwen.

Hierboven komt het woord ‘commissie’ ontzettend vaak voor. Slechts weinig sites bieden abonnementen aan. Dit heeft gevolgen: elke eigenaar kijkt heel kritisch naar de promotiekosten en wisselt sneller dan vroeger van plek om het huis in de etalage te zetten. Voor jou als gast heeft het commissie-verdienmodel ook gevolgen: de huurprijzen van vakantiehuizen stijgen sneller dan de inflatie en op sites met een abonnement voor eigenaren vind je ook lagere prijzen voor jouw favoriete vakantiehuis.

Het tweede opvallende verschil, zit in de geldstroom van gast naar eigenaar. De directe route is natuurlijk het goedkoopst en meest betrouwbaar. Toch zijn er steeds meer bemiddelaars, die terugkeren naar de oude werkwijze in de reisbranche: laat de gast zo vroeg mogelijk betalen en betaal de eigenaar zo laat mogelijk. Dat wijst meer op het opfleuren van de balans – er staat altijd een leuk bedrag aan direct opeisbare liquide middelen op – dan op het daadwerkelijk bezig zijn met bemiddelen tussen gast en eigenaar.


De uitslag

Er is vooral gelet op transparantie, gebruiksgemak, kunnen vinden wat je zoekt en goede voorwaarden voor de eigenaren.

Micazu en Interhome eindigen allebei bovenaan. Micazu heeft een breed aanbod van particulier aangeboden huizen en de uitgebreide zoek- en filtermogelijkheden maken een snelle selectie mogelijk. Interhome verdient deze plek door hun aanpak: wel gecontroleerde huizen, maar geen overdreven hoge marge op de verhuur. Opvallend genoeg zijn de eigenaren van deze twee bedrijven ook actief in de supermarktwereld.

TuiVillas verdient een eervolle derde plaats met een gemengd aanbod – zowel van derde partijen als van particulieren. Bijzonder is de mogelijkheid om huisbeschrijvingen als PDF op te slaan – dat is handig als je op reis gaat en scheelt iedere keer terugzoeken. De betaalmogelijkheden zijn transparant. Enig minpunt is de hoge provisie voor particuliere huizenbezitters.

EuroCottage eindigt op plek vier. Een goede mix in het aanbod, tegelijk voldoende zoek- en filtermogelijkheden en redelijke voorwaarden bij de betalingen.

BelVilla en Novasol delen de plaatsen vijf en zes. Novasol heeft mooie betalingsvoorwaarden, maar komt stelselmatig met aanbod, dat niet aan de criteria voldoet. BelVilla plaatst de gecontracteerde huizen te vaak door naar andere sites, tegen opvallend hoge prijzen.

Natuurhuisje komt toch laag uit – plek zeven is niet meer goed te noemen. Dit ligt aan een trage website, beperkte zoek- en filtermogelijkheden, maximaal drie weken als boekbare periode, de provisie van twaalf procent (inclusief BTW) voor de huiseigenaren èn de komst van een betaalservice, die alles behalve in het voordeel van klant en verhuurder is.

Vakantiehuis-Frankrijk is op een achtste plek terechtgekomen. De site is ongeschikt voor apparaten zonder toetsenbord, tegelijk is het aanbod en de prijsstelling overtuigend in het voordeel van de gasten. Voor verhuurders vriendelijke voorwaarden.

Voor Tripadvisor, Booking.com, HomeAway en Airbnb zijn de laatste plaatsen gereserveerd. Vier keer slechte voorwaarden voor eigenaren en professionals, vier keer slechte betaalmethoden en -termijnen, waarbij het geld te lang tussen gast en verhuurder blijft zweven. Bovendien herinnert de constante stroom commerciële teksten om maar zo snel mogelijk te boeken meer aan een hijgend, enkelbijtend keffertje dan aan een bedrijf, dat begrijpt hoe de toeristische wereld in elkaar zit en probeert te bemiddelen tussen gasten en accommodaties. HomeAway en Airbnb eindigen helemaal onderaan wegens de servicekosten voor gasten, de slecht geprogrammeerde websites of het crashen van de site tijdens het feitelijke boeken.


Conclusie

Het is altijd de moeite waard om te kijken of een huis ook op een andere site wordt aangeboden, maar wie een vakantiehuis wil boeken, begint het beste met zoeken op Micazu of Interhome. Heb je daar niets gevonden, zijn TuiVillas, EuroCottage, BelVilla, Novasol of Natuurhuisje goede alternatieven.
Absolute afraders voor vakantiehuizen zijn Vakantiehuis-Frankrijk, Tripadvisor, Booking.com, Airbnb en HomeAway. Hier kost het allemaal teveel – tijd, geld, moeite – terwijl het aanbod al op de eerste zeven sites staat en daar met meer garanties, tegen betere voorwaarden of een lagere prijs is te boeken.


Aanvulling

Trustpilot is een beoordelingssite voor webpagina's en de waardering daar bevestigt bovenstaande uitslag. Een tien is uitstekend, een één is slecht.
HomeAway krijgt in het Verenigd Koninkrijk een waardering van 0,4; in Frankrijk onder de merknaam Abritel een 1,2; in Duitsland wordt het merk FeWo-Direkt met een 0,5 gewaardeerd en de algemene site (.com) heeft nog net een 7,6 als score met een dalende tendens. Booking.com komt er iets beter vanaf met een 5,3. Airbnb heeft scores tussen de 1,2 en 3,6 oftewel omgekeerd evenredig aan het mediabeeld van dit bedrijf. BelVilla haalt een keurige 8,4 en ook de andere merken van @Leisure hebben goede scores. TUI heeft onder de verschillende namen te weinig beoordelingen voor een duidelijke waardering. Natuurhuisje zit ook nog onder de honderd meningen, maar het gemiddelde van 9,2 is in orde. Micazu haalt cijfers tussen de 8,7 en 9,1 in Nederland, België en Duitsland. Novasol haalt in Nederland, Duitsland en Frankrijk goede cijfers, van 8,0 tot 9,2, maar de internationale versie van de site wordt veel lager gewaardeerd: 5,9 in Groot-Brittannië en wereldwijd een 5,9. Interhome heeft niets te klagen: alle versies van de site in verschillende landen worden tussen de 8,1 en 8,6 gewaardeerd. Van de overige sites zijn er te weinig meningen op Trustpilot aanwezig.

Marko
Berichten: 499
Geregistreerd: vrijdag 14 september 2012 07:50
Woonplaats: Mrkopalj
Heeft Bedankt: 140 keer
Ontvangen Bedankjes: 934 keer
 

Plaats een reactie

Terug naar De Huiskamer

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


cron