Verrassende verhalen, gedichten en andere teksten vanuit een gay perspectief

Forumindex  • Verhalen, gedichten en andere teksten  • De Huiskamer

Registreren

Verrassende verhalen, gedichten en andere teksten vanuit een gay perspectief

Gedachten van de dag - Geweld tegen homo's

Welkom en wat je verder wilt laten weten

Plaats een reactie

Bericht Gedachten van de dag - Geweld tegen homo's door Marko » dinsdag 04 april 2017 21:15

Naar aanleiding van het incident in Arnhem - Hoe kun je geweld tegen homo's voorkomen?

Even in het wild filosoferen.

Ik heb veel vaker met pubers te maken en zodra je een groep jongens - zonder meisjes erbij - alleen hebt, dan spatten de hormonen je tegemoet. Homo is het standaard stopwoord en alle homo's zijn natuurlijk geen echte kerels.

Ik heb ook veel te veel jongens en mannen door hun coming-out zien gaan. Bij veel homo's blijft hun oriëntatie een gevoelige plek, ook jaren later en zeker als ze als kind ingeprent hebben gekregen, dat homoseksualiteit een zonde, een ziekte is of wanneer altijd negatief over homo's werd gepraat binnen de eigen familie.

Twee homo's tegenover vier tot acht puberende jongens op een brug in Arnhem. De politie zal veel tijd nodig hebben om uit te zoeken, wat er precies is misgegaan.

Gelukkig hebben mijn man en ik meer dan eens zo'n confrontatie meegemaakt, daarom kan ik er een beeld bij oproepen.

De jongens voelen aan, dat de mannen een zwakke plek hebben en gaan daar genadeloos gebruik van maken. Tenslotte is een homo per definitie zielig en zij zijn stoer en groot. Dus worden er wat provocerende opmerkingen gemaakt om de twee uit te dagen.

Juist omdat ze met z'n tweeën zijn, ze zijn tenslotte met elkaar getrouwd en dat doe je niet zomaar, valt de reactie scherper uit. Wegrennen is geen optie en de aanval is de beste verdediging.

Wij hebben het voordeel, dat we groot zijn, letterlijk. Daarom is het voor ons meestal voldoende een keer boos te kijken en met woorden alles af te handelen. Toch was het soms nodig om rake klappen uit te delen, waarna het stoere gedrag omsloeg in een huilbui annex scheldpartij en de volgende reeks dreigementen.

Als volwassene, als homo is het op zo'n moment de kunst om je toch te beheersen, hoe graag je ook de jongens meer aan zou willen doen, omdat je op zo'n moment blind van woede bent.

We hebben weleens de ouders van zo'n jongen aan de deur gehad, die verhaal kwamen halen, want wij zouden hun kind hebben mishandeld. Een uur en twee kannen thee later gingen dezelfde ouders weer naar huis om zich af te vragen of hun zoon bezig was te ontsporen...

Ons advies: zoek de goede mix tussen vrijlaten en heldere grenzen stellen, zodat de jongens meer houvast hebben wat wel en wat niet kan. Leer ze vooral aan, dat het niet stoer is om anderen op hun zwakke plek (geaardheid, borstgrootte, overgewicht) aan te vallen, maar dat je pas echt stoer bent als je anderen respecteert zoals de ander is. Concreter: 'Als je zo doorgaat, dan vindt geen meisje je leuk en als je netjes met anderen omgaat, dan heb je de meiden voor het uitzoeken.'

Marko
Heeft Bedankt: 140 keer
Ontvangen Bedankjes: 934 keer

Plaats een reactie

Terug naar De Huiskamer