Verrassende verhalen, gedichten en andere teksten vanuit een gay perspectief

Forumindex  • Verhalen, gedichten en andere teksten  • Reacties

Registreren

Verrassende verhalen, gedichten en andere teksten vanuit een gay perspectief

Reacties op Marko's verhalen

op verhalen en wat je nog meer bezighoudt

Plaats een reactie

Bericht Re: Reacties Marko's lange verhalen door Marko » maandag 02 februari 2015 21:34

Hoi Thomas,

Graag gedaan.

Toch laat je mij twijfelen over het vervolg. Komt ook omdat ik bij mijn Duitse teksten gewend ben aan scherpe, inhoudelijke reacties en in Nederland ... is het een stuk rustiger, om het op die manier eens uit te drukken.

Thomas schreef:Vooral de fantasie die in de conversaties soms op de meest onverwachte momenten opduikt, vind ik geweldig om te lezen. Ik ga binnenkort een weekje op vakantie, maar je "boek" gaat mee, zodat ik weer een beetje in kan halen wat ik achterop geraakt ben.

Van het eerste zou ik graag een voorbeeld zien, zodat het duidelijker is wat je bedoelt. (Ja, wat voor de een fantasie is, is voor de ander werkelijkheid).
Hoe neem je dit mee op vakantie? Of heb je volcontinu internet?

Marko
Heeft Bedankt: 149 keer
Ontvangen Bedankjes: 173 keer
Bericht Re: Reacties Marko's lange verhalen door Thomas » dinsdag 03 februari 2015 20:31

Hey Marko,

Wat ben jij snel met antwoorden. Wel fijn dat je er zo boven op zit. Dat lukt mij niet, want er zijn dagen dat ik wel tijd en gelegenheid heb, maar er kan zo maar een week over heen gaan dat ik er gewoon niet toe kom, omdat ik niet helemaal lekker in mijn vel zit.

Je twijfelt over het vervolg? Heb je dat niet al lang in je hoofd zitten dan?

Die fantasie, ja, is vaak ook wel de manier waarop je de werkelijkheid beschrijft, maar wel op een prettig gestoorde manier. Ik vind het vergelijkbaar met de manier waarop Havank de verhalen over inspecteur Charles C.M. Carlier (bijnaam: 'de Schaduw') destijds beschreef.
Voorbeelden te over:
"De man kijkt alsof Florian hem net heeft verteld, dat zijn vriend ouder is dan zij Ma, als pooier aan zijn geld komt en momenteel in voorarrest ziet omdat hij de ballen van een lastige klant heeft afgesneden en de klant zelf daarna met beton aan zijn voeten in de Isar heeft gedumpt."
"Flo wil hem antwoorden, maar ziet opeens zijn andere telefoon over het werkblad bewegen. Volkomen verbijsterd kijkt hij rond, op zoek naar een landingsplek voor een wit paard met vleugels met een fee op zijn rug en een mand met een drakenbaby. Dan dringt de werkelijkheid tot hem door. Het apparaat is niet betoverd." En dan natuurlijk ook de verschillende stukken tekst waarin dat paard, de fee en de drakenbaby al eerder ter sprake kwamen.
"Welke parasiet heeft zich in zijn hoofd genesteld? Als muizen graven zijn gedachten zich een weg door zijn emotionele chaos om een labyrint achter te laten, waarin hij reddeloos verloren is."
Evenzo het stuk proza dat de voetbalclub beschrijft, aan het begin van hoofdstuk 36 Waarheden en Leugens, te lang om hier over te typen. Het verhaal van die voetbalclub lijkt eerst zo echt, dan lijkt het een droom, maar het kan ook gewoon dagdromen van Florian zijn. Hoe dan ook. Ik vind het geweldig dat soort gedachtenkronkels te lezen. Je moet er de fantasie maar voor hebben om ze te verzinnen. Tsja en dat heb jij blijkbaar :-).

Met het boek meenemen bedoel ik inderdaad dat ik met internet verbonden ben. Ik heb een personal Wifi kastje, daar koop ik een Sim kaart met een databundel in en dan heb ik internet op telefoon, PC, tablet en al wat we meenemen.

Dan hoor ik nu van beneden roepen dat er koffie is.
Tot ziens, Thomas.

Thomas
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Reacties Marko's lange verhalen door Marko » dinsdag 03 februari 2015 23:18

Thomas schreef:Je twijfelt over het vervolg? Heb je dat niet al lang in je hoofd zitten dan?

Voor een schrijver is het altijd prettig om überhaupt reacties te krijgen. Hier hebben we het bedanksysteem, wat al goed werkt. Florians Coming Out met Bettina en Joachim op zolder werd erg gewaardeerd :) Toch mis ik hier de inhoudelijke reacties, die mij meer vertellen over hoe het verhaal aankomt. Het leukste vind ik altijd discussies tussen lezers naar aanleiding van een verhaal.

Thomas schreef:Hoe dan ook. Ik vind het geweldig dat soort gedachtenkronkels te lezen. Je moet er de fantasie maar voor hebben om ze te verzinnen. Tsja en dat heb jij blijkbaar :-).

Die kronkels passen bij Florian en daarom zitten ze erin. Eigenlijk staan ze al op het scherm, voordat ik erover heb nagedacht.

Marko
Bericht Re: Reacties Marko's lange verhalen door Thomas » woensdag 04 februari 2015 00:17

Marko schreef:Die kronkels passen bij Florian en daarom zitten ze erin. Eigenlijk staan ze al op het scherm, voordat ik erover heb nagedacht.

Geweldig, daarom hou ik ook zo van Florian. Maar ik besef terdege dat jij, Marko, die figuur vorm geeft en dat blijf ik knap vinden.

Bij de coming out tegenover Joachim en Bettina viel me vooral op hoe natuurlijk je de weerzin van beiden vanuit hun eigen karakter beschreven hebt. Joachim die nog hoopt dat deze "ziekte" nog te genezen is, hoewel je proeft dat hij beter weet. En Bettina, die zweeft tussen "laat het niet waar zijn" en "toch moet Florian gelukkig worden". Aan de andere kant Florian die zijn uiterste best doet om niet in de val te trappen om het maar zo te laten. Hij geeft het weerwoord op zijn eigenzinnige, en soms hilarische manier. Zo heb ik het, zonder te weten dat ik dit nu nog op zou gaan schrijven, onthouden.
Het was zeker een mooi stuk om te lezen.
;-) Thomas.

Thomas
Bericht Re: Reacties Marko's lange verhalen door Thomas » dinsdag 03 maart 2015 20:10

Hoi Marko,

Ik krijg het niet voor elkaar om niet te reageren, ik moet gewoon...

Bij het vorige deel (147) had ik al zoiets van: hoe verzin je het om die galeriehouder waar Florian toevallig mee in aanraking komt, omdat die toevallig net in de buurt van de boekhandel een pand inricht, ook meteen de vader van Alex te laten zijn. Dat je zoiets bedenkt vind ik al fantastisch, maar nu ik dit laatste deel (148) lees, sleep je me opnieuw mee in een wereld, die je zo levendig beschrijft en waarin ik zo vanzelf wordt meegezogen...

Marko, dank je wel voor dit mooie verhaal.

Groeten, Thomas.

Thomas
Bericht Re: Reacties Marko's lange verhalen door Grensgeval » woensdag 04 maart 2015 00:16

Ja nu heb ik dus antwoord op mijn vraag hoe het kon dat Alex en Florian even oud waren
De vader van Florian is niet de vader van Alex en de moeder van Alex is dus ook niet de moeder van Florian
Lekker in gewikkeld maar oké
ik vraag me na deze ontwikkeling alleen nog af of de tweeling wel van Bettina en Joachim is en niet toevallig geadopteerd zijn van familie van een van beide
Omdat of Joachim zijn zaad niet meer goed is of om dat Bettina na de affaire met Marcus zich heeft moeten laten helpen
Maar goed we laten ons verrassen
Ik hoop voor Florian dat zijn vriend bij hem blijft en met zijn vrienden alles weer goed komt
Ik laat me gewoon verrassen

Groet en veel inspiratie
Grensgeval

P.s.
ik dacht dat dit verhaal uit het Duits was vertaald dus in principe klaar was of is er door omstandig heden toen opeens gestopt en schrijf je nu het vervolg uit eigen inspiratie (en een beetje onze hulp)

Grensgeval
Heeft Bedankt: 259 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Reacties Marko's lange verhalen door Marko » woensdag 04 maart 2015 13:28

Thomas schreef:Bij het vorige deel (147) had ik al zoiets van: hoe verzin je het om die galeriehouder waar Florian toevallig mee in aanraking komt, omdat die toevallig net in de buurt van de boekhandel een pand inricht, ook meteen de vader van Alex te laten zijn. Dat je zoiets bedenkt vind ik al fantastisch, maar nu ik dit laatste deel (148) lees, sleep je me opnieuw mee in een wereld, die je zo levendig beschrijft en waarin ik zo vanzelf wordt meegezogen...

De afgelopen tijd vroeg ik mij al af wanneer iemand zou ingaan op deze ontwikkeling. :)

Hoe verzin je het?
Heel simpel: zulke dingen gebeuren. De werkelijkheid overtreft de fantasie veel vaker dan je denkt en toeval bestaat. Echt. (oh)
Hint: Als je terugleest, let eens op wat Florian ziet, als hij in de buurt van Boekhandel Reuters en Harry's Muziekwereld is.

Bedankt voor de complimenten en graag gedaan.

Grensgeval schreef:Ja nu heb ik dus antwoord op mijn vraag hoe het kon dat Alex en Florian even oud waren

Zie hoofdstuk 3, deel 5. Eigenlijk is het basisgegeven heel simpel:
Anna Krone + Joachim Wanninger => Florian
Bettina Pohlmann + Markus Wagner => Alex en Maria
Beide huwelijken zijn in een scheiding geëindigd. Later komen Bettina en Joachim elkaar tegen en trouwen - allebei voor de 2e keer.
Bettina Phlmann + Joachim Wanninger => Tim en Emma
Het is een samengesteld gezin met drie kinderen uit eerdere relaties en twee uit de huidige relatie.

Grensgeval schreef:Ik vraag me na deze ontwikkeling alleen nog af of de tweeling wel van Bettina en Joachim is en niet toevallig geadopteerd zijn van familie van een van beide. Omdat of Joachim zijn zaad niet meer goed is of om dat Bettina na de affaire met Marcus zich heeft moeten laten helpen. Maar goed we laten ons verrassen.

:D
Dit soort verrassingen zitten al in de andere lange verhalen. Het zou wel saai en voorspelbaar worden om hier opnieuw met zo'n gegeven aan te komen of niet?

Grensgeval schreef:ik dacht dat dit verhaal uit het Duits was vertaald dus in principe klaar was of is er door omstandig heden toen opeens gestopt en schrijf je nu het vervolg uit eigen inspiratie (en een beetje onze hulp)

De storyline hebben Paula† en ik al eeuwen geleden ontwikkeld en laten liggen. Katja heeft haar versie erop gebaseerd. Voor deze versie heb ik de oorspronkelijke storyline opgegraven en daarnaast gebruik ik Katja's versie als referentie.

(hug)

Marko
Bericht Re: Reacties Marko's lange verhalen door Marko » maandag 23 maart 2015 21:28

Zo ... de volgende aflevering heeft weer een liedje. Helene Fischer - Atemlos durch die Nacht (Vevo Youtube).

Marko
Bericht Re: Reacties Marko's lange verhalen door Thomas » zondag 05 april 2015 21:24

Hallo Marko,

Nu na aflevering 161 wil ik je nog eens laten weten hoeveel plezier je me met je verhaal over Florian doet.

Een voorbeeld van die lekkere vrijmoedige fantasiën is wel weer dat stuk achter "Hoewel Florian's fantasie hem te hulp schiet. ...". Dat doet me herinneren aan momenten dat we met vrienden onder elkaar de gedachten de vrije loop lieten en de grootst mogelijke onzin boven water kwam. Heerlijk om te lezen hoe dat in Florian's hoofd gebeurd.
Wat ik ook mooi vind, is de manier waarop je gevoelens van de personen naar elkaar beschrijft en de diepere gedachten die daarbij boven komen. Bijvoorbeeld in de discussie tussen Martha en Florian aan het eind van deel 140, als Martha zegt: "De Pohlmanns komen vandaag." en dan de gedachte die je optekent als: "Ik weet het. Ik zou ze graag de kracht geven om alles vol te houden en jij zou ze graag de kracht geven om alles te veranderen ... Als ik nu maar zou weten wie van ons tweeën gelijk heeft.". Daar sta ik dan wel even bij stil.

Ik heb regelmatig de duim omhoog aangeklikt. Ik was van plan dat alleen te doen, wanneer een hoofdstuk me echt raakte, maar het is ook wel handig om te zien waar je gebleven bent, dus dat doe nu wat vaker :-). Maar als ik er even de gelegenheid voor heb, zal ik het ook in dit soort reacties laten weten.

Je zei in een vorige reactie nog iets over scherpe, inhoudelijke reacties bij je Duitse teksten. En dat het in het Nederlands een stuk rustiger is. Ik weet niet of je daar teleurgesteld over zou moeten zijn.
Zelf zou ik niet snel kritiek hebben op je verhaal. Ik vind het mooi, lekker om te lezen, boeiend, grappig, diepzinnig, soms wat langdradig, maar wie ben ik om scherpe kritiek te uiten op iets waar jij je ziel en zaligheid in hebt gelegd. Misschien had ik je moeten vertellen dat ik de stukken die Florian op zijn zolderkamer in de schriften van Alex las, wat langdradig vond. Ik heb je er destijds wel iets over geschreven, maar niet op deze manier. Maar het is ook zo subjectief. Als ik het nu nog een keer zou lezen, zou ik dat misschien helemaal niet zo vinden. Destijds, toen ik het las, was ik zelf geestelijk wat minder goed te pas en wilde ik zo graag verder met het verhaal over Florian zelf, dat ik me geen tijd gunde om die (achteraf best mooie, maar wat moeilijker te begrijpen) gedachtespinsels te lezen. Maar is dat dan kritiek op jouw verhaal? Of is dat kritiek op mijn eigen aandacht daarvoor. En had je er wat mee gekund? En als dat dan wel het geval was, was het dan beter geworden? Tsja, het geeft wel voeding aan discussie, maar ik weet nou even niet of die dan wel ergens toe geleid zou hebben. Wat mijn commentaar betreft, hoop ik dat je blij bent met mijn positieve reacties. Van andere schrijvers, zoals Michael, mag je misschien meer verwachten. Maar misschien krijg je die ook wel in PM's of zo.

Ik hoop in ieder geval dat ik nog veel over Florian mag lezen. Wat er achter de verschillende deuren zit die je intussen allemaal op een kier hebt gezet, dat kun je niet in slechts een paar hoofdstukken laten zien. Ik wil nog veel meer lezen over welke kant het met Jens op gaat (dat kan volgens mij niet goed gaan zolang Alex in de buurt blijft), en hoe de relatie met Alex zich ontwikkelt (als het verhaal maar lang genoeg duurt, moet dat ooit bij elkaar komen; dat vind ik nog wel het meest spannend en ook intrigerend hoe je in staat bent om mij in die relatie telkens weer op een ander been te zetten; de ene keer denk ik "ja, ze vinden elkaar toch" en een andere keer "nu is het definitief gebroken". In dat verband vond ik de opkomst van Max en Marcel een fenomenale vondst), en hoe Joachim en Bettina het samen verder vergaat, en hoe hun relatie naar Florian nog zal veranderen, en of zij Alex nog een keer zichzelf kunnen laten zijn/worden, en of Alex als hij die kans niet krijgt hem zelf grijpt om een eerlijker kijk op het leven te krijgen, en of Markus daar nog een rol in gaat spelen, en ...
Nou ja, Marko, als je aanmoediging nodig hebt om je verhaal af te maken... me dunkt hier heb je toch al weer heel wat. Ìk kan niet wachten!

Liefs, Thomas.

Thomas
Bericht Re: Reacties Marko's lange verhalen door Marko » maandag 06 april 2015 12:00

Hallo Thomas,

Altijd fijn om uitgebreide reacties te lezen. Het eerste deel neem ik zonder meer aan. Blijkbaar lukt het om iedereen binnen zijn karakter te laten (re)ageren.

Thomas schreef:Je zei in een vorige reactie nog iets over scherpe, inhoudelijke reacties bij je Duitse teksten. En dat het in het Nederlands een stuk rustiger is. Ik weet niet of je daar teleurgesteld over zou moeten zijn.
Alles wat dieper gaat dan 'snel verder' is welkom. Voor 'snel verder' hebben we hier de duim omhoog/omlaag uitgevonden. :)

Thomas schreef:En had je er wat mee gekund? En als dat dan wel het geval was, was het dan beter geworden?

Ja. Kritische reacties houden scherp en alert, voorkomen dat een schrijver m/v in de bekende valkuilen trapt.

Hoe het verder gaat? Daar laat ik traditiegetrouw niets over los. Er staan meer deuren op een kier, dan jij hebt opgenoemd ;)

Marko

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Terug naar Reacties